Sortowanie
Źródło opisu
IBUK Libra
(12)
Katalog
(12)
Forma i typ
E-booki
(12)
Książki
(12)
Publikacje naukowe
(5)
Dramat (rodzaj)
(1)
Proza
(1)
Dostępność
nieokreślona
(6)
tylko na miejscu
(4)
dostępne
(2)
Placówka
Wypożyczalnia dla Dorosłych
(2)
Czytelnia dla Dorosłych
(10)
Autor
Jarzębski Jerzy
(2)
Sobolczyk Piotr (1980- )
(2)
Szczepański Tadeusz (1947- )
(2)
Auden W. H
(1)
Bergman Ingmar (1918-2007)
(1)
Bergman Ingmar (1918-2007). Kärlek utan älskare (pol.)
(1)
Bergman Ingmar (1918-2007). Själslig angelägenhet (pol.)
(1)
Bergman Ingmar (1918-2007). Trolösa (pol.)
(1)
Brahmer Mieczysław (1899-1984)
(1)
Błoński Jan
(1)
Chojnacki Marek (1963- )
(1)
Clouser K. Danner
(1)
Culver Charles M
(1)
Gazda Grzegorz (1943- )
(1)
Gert Bernard (1934- )
(1)
Helman Alicja
(1)
Huelle Paweł (1957- )
(1)
Kandziora Jerzy
(1)
Kaszuba-Dębska Anna
(1)
Kristeva Julia
(1)
Kubińska Olga
(1)
Lombroso Cesare (1835-1909)
(1)
Martuszewska Anna (1932- )
(1)
Miłosz Czesław
(1)
Popławski Jan Ludwik (1854-1908)
(1)
Praz Mario (1896-1982)
(1)
Richard Jean-Pierre (1922- )
(1)
Rosiek Stanisław
(1)
Rosiek Stanisław (1953- )
(1)
Schulz Bruno
(1)
Sokół Lech (1942- )
(1)
Starobinski Jean
(1)
Swoboda Tomasz (1977- )
(1)
Włodek Patrycja
(1)
Żaboklicki Krzysztof (1934- )
(1)
Rok wydania
2010 - 2019
(18)
2000 - 2009
(6)
Okres powstania dzieła
2001-
(4)
1901-2000
(3)
1945-1989
(2)
1801-1900
(1)
1901-1914
(1)
1918-1939
(1)
1989-2000
(1)
Kraj wydania
Polska
(24)
Język
polski
(24)
Przynależność kulturowa
Literatura polska
(1)
Literatura szwedzka
(1)
Temat
Literatura polska
(4)
Białoszewski, Miron (1922-1983)
(2)
Baudelaire, Charles (1821-1867)
(1)
Bioetyka
(1)
Diabeł
(1)
Erotyzm
(1)
Literatura
(1)
Mickiewicz, Adam (1798-1855)
(1)
Miłość
(1)
Nerval, Gérard de (1808-1855)
(1)
Rimbaud, Arthur (1854-1891)
(1)
Tatuaż więzienny
(1)
Tematy i motywy
(1)
Verlaine, Paul (1844-1896)
(1)
Śmierć
(1)
Temat: dzieło
Pamiętnik Literacki (czasop. ; 1902- )
(1)
Temat: czas
1901-2000
(6)
1801-1900
(3)
2001-
(2)
1-100
(1)
100-1 p.n.e.
(1)
1001-1100
(1)
101-200
(1)
1101-1200
(1)
1201-1300
(1)
1301-1400
(1)
1401-1500
(1)
1501-1600
(1)
1601-1700
(1)
1701-1800
(1)
1901-
(1)
1918-1939
(1)
1945-1989
(1)
200-101 p.n.e.
(1)
201-300
(1)
300-201 p.n.e.
(1)
301-400
(1)
401-500
(1)
501-600
(1)
601-700
(1)
701-800
(1)
801-900
(1)
901-1000
(1)
Gatunek
Podręczniki akademickie
(2)
Poezja polska
(2)
Bibliografia zawartości czasopism
(1)
Czasopisma literackie polskie
(1)
Dramat (gatunek literacki)
(1)
Film
(1)
Literatura
(1)
Literatura romantyzmu
(1)
Literatury skandynawskie
(1)
Poezja francuska
(1)
Powieść
(1)
Szkice literackie francuskie
(1)
Dziedzina i ujęcie
Literaturoznawstwo
(7)
Historia
(1)
24 wyniki Filtruj
Książka
W koszyku
Castorp / Paweł Huelle. - Gdańsk : "Słowo/Obraz Terytoria", cop. 2004. - 202, [4] s. : il. ; 21 cm.
Forma i typ
Przynależność kulturowa
Gatunek
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia dla Dorosłych
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. polska (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Terytoria Skandynawii)
Na grzbiecie: Dramat.
"Przedstawienia" Ingmara Bergmana to zbiór trzech utworów dramaturgicznych powstałych w różnych okresach twórczości reżysera. Zrealizowany przez Liv Ullmann scenariusz "Wiarołomnych" opowiada pasjonującą historię małżeńskiego trójkąta, wysnutą z osobistych przeżyć autora. Napisane na początku lat 70. radiowe słuchowisko "Duchowa przypadłość" przedstawia w formie monologu dramatyczny portret kobiety w średnim wieku, która pogrąża się w chorobie psychicznej. "Miłość bez kochanków" to wielowątkowa opowieść osnuta wokół kryzysu małżeńskiego, który stał się tematem nakręconego przez Bergmana w czasie jego niemieckiej emigracji filmu Z życia marionetek. Wszystkie trzy dramaty łączy wnikliwa analiza ludzkich namiętności i erotycznych obsesji, które prowadzą do autodestrukcji, samobójstwa i zbrodni. Lektura "Przedstawień" dowodzi, że ich autor jest nie tylko wielkim reżyserem, ale także wybitnym dramaturgiem.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia dla Dorosłych
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 821.113.6-2 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Linie Życia.)
Klasyczny podręcznik do bioetyki, napisany wspólnie przez filozofa, psychologa oraz lekarza i bioetyka. Autorzy przyglądają się genezie sporów moralnych oraz pojęciu choroby i dolegliwości, poruszają temat etyki zawodowej, kondycji epistemologicznej lekarza, prawdomówności pacjenta, paternalizmu w medycynie, rozpatrują definicję śmierci, próbują rozstrzygnąć spór o etykę eutanazji czy przerywania ciąży - ukazując je z punktu widzenia różnych dziedzin wiedzy. [źródło opisu i okładki: http://merlin.pl/Bioetyka-Ujecie-systematyczne_Bernard-Gert-Charles-M-Culver-D-Clous/browse/product/1,762226.html#fullinfo ]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia dla Dorosłych
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 17 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Tyt. oryg.: [L'uomo delinquente in rapporto all'antropologia, alla giurisprudenza, ed alle discipline carcerarie] 1896. Na s. tyt.: Fragment dzieła "Człowiek zbrodniarz : w stosunku do antropologii, jurysprudencji i dyscypliny więziennej".
Ci spośród nas, którzy posiadają mnóstwo zboczeń, tym się różnią od człowieka uczciwego i prawego, że ozdabiają swe ciała przeróżnymi szkaradnymi malunkami. Oszuści, rabusie, podpalacze, złodzieje, próżniacy, włóczędzy, zabójcy, pederaści i prostytutki traktują tatuaże jak spis swoich przeszłych występków oraz zapowiedź zbrodni zamierzonych. Nierzadko są wśród tych zdobień rysunki lubieżne, które recydywiści każą sobie wykłuwać w miejscach nieprzyzwoitych, a także sekretne znaki, stosowane przez członków tajnych stowarzyszeń. Zwyczajem tym przestępcy niemało przypominają ludy dzikie i pierwotne, a nie bez znaczenia pozostaje fakt, że większość z nich wywodzi się z niższych stanów. Autor tego naukowego dzieła ów zwyczaj opisał, a także liczbami, przykładami i rysunkami swoje obserwacje poparł, ażeby o ich prawdziwości nikt wątpić nie mógł. [źródło opisu i okładki: http://www.empik.com/tatuaz-przestepcy-lombroso-cesare,p1096880763,ksiazka-p ]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia dla Dorosłych
Brak informacji o dostępności: sygn. 391 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia dla Dorosłych
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 82(091) (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Klasyka Światowej Humanistyki.)
Tyt. oryg.: "La carne, la morte e il diavolo nella letteratura romantica".
Książka poświęcona jest w zasadniczej mierze rozważaniom nad literaturą romantyczną w jednym z najbardziej charakterystycznych aspektów: w aspekcie wrażliwości erotycznej. Jest to więc studium o stanach duchowych i osobliwościach obyczajów, ujęte według określonych typów bohaterów i wątków, które powracają z uporem niczym mity zrodzone ze wzburzonej krwi. Sądzę, że w żadnej innej epoce literackiej zmysły nie były w sposób bardziej oczywisty podstawowym tematem dzieł wyobraźni. Lepiej więc zbadać tę orientację w jej historycznym rozwoju, niż powtarzać ze słuchu i prawie bez zastanowienia ogólnikowe obwinienia o zmysłowość i perwersję, którymi krytycy tego okresu zazwyczaj kwitowali tego rodzaju zainteresowania twórców. (Mario Praz) [źródło opisu i okładki: http://lubimyczytac.pl/ksiazka/122027/zmysly-smierc-i-diabel-w-literaturze-romantycznej ]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia dla Dorosłych
Brak informacji o dostępności: sygn. 82(091) (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia dla Dorosłych
Brak informacji o dostępności: sygn. 821.133.1(091) (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia dla Dorosłych
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 821.162.1(091)A/Z (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia dla Dorosłych
Brak informacji o dostępności: sygn. 821.162.1(091)/Z (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia dla Dorosłych
Brak informacji o dostępności: sygn. 821.162.1(091)A/Z (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Literatura na Ekranie.)
Od Ibsena – przez buntowniczą Lindgren i mrocznego Larssona – do Aho. Zbiór tekstów poświęconych filmowym adaptacjom literatury szwedzkiej, duńskiej, farerskiej, norweskiej, islandzkiej i fińskiej, zrealizowanych przez reżyserów skandynawskich. Oprócz czołowych polskich znawców kultury, literatury i kinematografii skandynawskiej autorami tego tomu są również wybitni filmoznawcy duńscy i szwedzcy. Ciekawa propozycja dla kinomanów i dla wszystkich zainteresowanych kulturą naszych północnych sąsiadów. [źródło opisu i okładki: http://lubimyczytac.pl/ksiazka/268298/od-ibsena-do-aho-filmowe-adaptacje-literatury-skandynawskiej ]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia dla Dorosłych
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 821.113(091) (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Między Tekstami.)
Gatunek
Dziedzina i ujęcie
Gazda zajmuje się tu przede wszystkim twórcami z międzywojnia – wiele artykułów hasłowych prezentuje biogramy bardziej lub mniej znanych literatów, poza zwykłymi informacjami – datami urodzin i śmierci, dorobkiem – zajmuje się Gazda przebiegiem „kariery” twórców, ich dokonaniami. Czasem omawianie biografii autora przeradza się w prezentowanie cech charakterystycznych jego pisarstwa. Odtwarza Gazda tendencje światopoglądowe i wymienia ważniejsze dzieła. Komentuje i omawia czasopisma literackie, referując polityczne sympatie i antypatie, składy redakcji, nazwiska stale publikujących twórców. Czasem też pojawiają się założenia i deklaracje autorów. Zajmuje się Grzegorz Gazda koncepcjami filozoficznymi, trendami i nurtami w literaturze, omawia ugrupowania – ich składy, idee, postulaty, sposoby oddziaływania na potencjalnych odbiorców. Osobną grupę artykułów hasłowych stanowią omówienia najważniejszych dzieł z dwudziestolecia międzywojennego, przy czym Gazda nie poszukuje tekstów przełomowych, charakteryzuje utwory subiektywnie dobrane. W kilku zdaniach przedstawia zwykle treść powieści lub podstawowe założenia i tematykę tomików poetyckich. Stara się również pokazać pewną ciągłość kulturową i zajmuje się recepcją dawnych dzieł współcześnie. Nie zawsze takie rozwiązanie wydaje się potrzebne – o ile jeszcze popularność „Kariery Nikodema Dyzmy” może być dobrze uzasadniona, o tyle już pisanie o Piwnicy pod Baranami jako bezpośredniej kontynuacji kabaretu literackiego okresu międzywojnia nie należy do przekonujących – zwłaszcza że choć warunkami lokalowymi Piwnica zbliżała się odrobinę do kabaretów dwudziestolecia, programami i rodzajem kontaktu z publicznością zaprzeczała dawnym ideom. [źródło opisu i okładki: http://www.granice.pl/recenzja,dwudziestolecie-miedzywojenne-slownik-literatury-polskiej,1593 ]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia dla Dorosłych
Brak informacji o dostępności: sygn. 821.162.1(091)"1918/1939"(03) (1 egz.)
E-book
W koszyku
Szekspirowskie miasto Eseje / W. H. Auden. - Wydawnictwo Diecezjalne i Drukarnia w Sandomierzu : Słowo/Obraz Terytoria ; IBUK Libra, 2019. - 310 s.
Autor
Forma i typ
W.H. Auden, jeden z najwybitniejszych poetów i eseistów XX wieku, w swoim najważniejszym zbiorze szkiców poświęcił Szekspirowi odrębną część, Szekspirowskie miasto, którą niniejszym prezentujemy jako książkę. Z siedmiu składających się na nią tekstów aż pięć ukazuje się po polsku pierwszy raz. Są to rzeczy najwyższej próby literackiej i krytycznej: na wskroś oryginalne odczytania Otella i Kupca weneckiego, prowokujące do refleksji syntezy oraz omówienia powieści amerykańskiej i francuskiej baśni ludowej, utworów rzucających zaskakujące światło na dzieło Szekspira. „Szekspir po prostu ożywia życie niezależnie od tego, jak bezsensowne mogłoby się wydawać. Nikt inny nigdy tego nie potrafił. Ożywia je zarówno przez swoją głęboką rozpacz i pesymizm, jak i przez humor i absolutnie diaboliczny cynizm”. Francis Bacon „W.H. Auden to jeden z tych pisarzy, którzy – poza ogromnym talentem poetyckim – zasłynęli także tym, że mieli umysł encyklopedyczny, przenikliwy, analityczny. Był autorem wielostronnym, wszystko wiedział i wszystko czytał. Pasjonował go Shakespeare. Jego eseje o tym wielkim dramaturgu i poecie są mądre, błyskotliwe, aktualne. Otrzymujemy je teraz w doskonałym przekładzie Agnieszki Pokojskiej”. Adam Zagajewski
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Napisać, że adaptacje to jeden z największych tematów filmoznawstwa, byłoby truizmem – do dziś najwięcej scenariuszy filmowych powstaje na podstawie już istniejących źródeł, choć współcześnie (w dobie adaptacji komiksów, gier komputerowych, a nawet budowania fabuł wokół zabawek) nie jest już oczywistością, że będzie to beletrystyka. Sięganie po inspiracje literackie było jednak naturalną strategią twórców filmowych już od początków kina, a powieści, opowiadania i dramaty (a także poezja) dostarczały materiałów na scenariusze – lepsze bądź gorsze. TomAdaptacje literatury francuskiej. Od de Laclosa do Collarda jest wynikiem niesłabnącego zainteresowania niebezpiecznymi związkami literatury i filmu – zainteresowania żywionego przez Redaktorki, Autorów, a także, mamy nadzieję, Czytelników.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Jeżdżąc po świecie, odkryłem, że podróż jest czymś więcej niż zmianą miejsca pobytu w celach poznawczych lub rekreacyjnych. Potrzebna jest nam po to, aby siebie samego zdefiniować, odnaleźć w sobie te specyficzne cechy, które pozwalają określić się wobec innych i wobec świata. Bo rośniemy, gromadząc doświadczenia i nabierając cech charakteru zawsze pośród rzeczy, na tle jakiegoś krajobrazu, który został – tak lub inaczej – uporządkowany, któremu wybrano i określono centrum i peryferie, a także pośród ludzi, którzy dają nam szansę autodefinicji, w autokreacyjnej podróży i – na koniec – w lekturze opisującej cudze, ale podobne do moich przygody. (Jerzy Jarzębski)
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
O Schulzu pisze się zwykle na dwa sposoby: albo przez kumulację różnych, kolejno nakładających się na siebie pomysłów i języków interpretacji, z maksymalnym jednak szacunkiem i lojalnością wobec poprzedników, albo w zgiełku kłótni z nimi, kłótni wykluczającej uznanie ich racji i przeoczającej fakt, że samemu się z nich korzysta. Dzieje sporów wokół Schulza dopuszczają do głosu obydwa style interpretowania. Ale – co osobliwe – choć sam należę raczej do pierwszej szkoły badaczy i w zamieszczonych tu szkicach Czytelnik zauważy przede wszystkim zapis stopniowej ewolucji myślenia o nim, to z pewnym zaskoczeniem dostrzegam podobieństwo różnych moich pomysłów do idei prezentowanych przez badaczy skłonnych do zwady. Da się udowodnić, że „kumulacjoniści” miewają niekiedy idee analogiczne jak „rewolucjoniści”. Różnica leży głównie w trybie ich prezentacji. Sądzę więc, że istnieje jakaś wspólna historia czytania Schulza i rozumienia jego twórczości. Jedną z jej wersji znajdziecie Państwo w tym tomie.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
U źródeł mojej książki o Jerzym Ficowskim tkwił pewien odruch przekory i poczucie niedocenienia istotnego składnika poezji tego autora, który nazwałbym narracją historyczną. Ale sprawa jest znacznie szersza, historia obecna jest u Ficowskiego także w doświadczeniu pozapoetyckim. Od wielu lat mam świadomość, że pisał on jakby dwa teksty: tekst poezji i tekst własnej biografii, i o ile ten pierwszy był wielokrotnie analizowany, odczytywany, o tyle ten drugi wymaga dopiero refleksji i opisu. Domaga się refleksji tym natarczywiej, im bardziej oddalamy się od czasów PRL, i dystans ten pozwala zrozumieć, jak niezwykłą postacią w krajobrazie powojennej Polski był poeta, ale także badacz życia Cyganów i biograf Brunona Schulza, odkrywca Papuszy, autor piosenek, tłumacz, monografista Witolda Wojtkiewicza, twórca zarazem elitarny i popularny – Jerzy Ficowski. […] Obie te sprawy, oba te „teksty” – wiersze o historii i ową biografię zewnętrzną człowieka poznającego – ogarniam tytułem niniejszej książki (ze wstępu).
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Książka Kobiety i Schulz to efekt blisko dwuletnich badań naukowych w archiwach całego świata, dotyczących życiorysu Brunona Schulza oraz kilkunastu kobiet, które miały istotny wpływ na jego życie i twórczość. Podczas poszukiwań autorka dotarła do wielu nieznanych dotąd faktów, które rzucają zupełnie nowe światło na życie pisarza. Równocześnie przywraca pamięć o kilkunastu zupełnie zapomnianych kobietach, które często miały istotny wpływ na życie intelektualne Polski, Europy i Ameryki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
W połowie lat sześćdziesiątych ubiegłego wieku we Francji rozpoczyna się nie tylko rewolucja społeczna i obyczajowa, której kulminacją jest maj 1968 roku, ale również prawdziwa rewolucja w dziedzinie badań humanistycznych, przebiegająca pod znakiem strukturalizmu i semiotyki. Niepoślednią rolę odgrywa w tej rewolucji młoda Bułgarka, która kilka lat wcześniej przybyła do Paryża, aby pracować nad doktoratem. Séméiotike to jej pierwsza książka, opublikowana w roku 1969. Kristeva wnosi w posagu do francuskiej myśli koncepcję dialogowości i polifoniczności tekstu literackiego Michaiła Bachtina. Przeciwstawia się strukturalistycznej koncepcji dzieła jako obiektu zamkniętego, skończonego, samowystarczalnego, rozpatrując je jako obszar wzajemnego oddziaływania wielu kodów, języków i podmiotów wypowiedzi. W tym kontekście wprowadza termin „intertekstualność”, który zrobi niebywałą karierę w całym świecie i stanie się zaczynem dla wielu kierunków i szkół badawczych. Kristeva od początku była odbierana jako autorka niełatwa w lekturze, posługująca się hermetycznym niekiedy językiem, zaskakująca zbijającymi z tropu odwołaniami do rozmaitych dziedzin wiedzy i teorii naukowych – marksizmu, filozofii, językoznawstwa czy wyższej matematyki. Z jednej strony budziło to respekt dla jej wszechstronnego wykształcenia, z drugiej – zniechęcało do dokładnej lektury jej tekstów, a także ograniczało liczbę przekładów na języki obce. Zawsze jednak towarzyszyło jej przekonanie, że jest to książka historycznie ważna, prawdziwie klasyczna, która wywarła na badania literackie bardzo istotny wpływ.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Monografia Przybyłem tu, by umrzeć zajmuje się relacjami z egzekucji opublikowanymi w Anglii w XVI i XVII wieku. Zarówno relacje, jak i egzekucje odgrywały wówczas istotną rolę – przywracały naruszony przez skazańca porządek prawny, społeczny i polityczny. Skazaniec, otrzymując prawo głosu, miał dokonać ostatniej spowiedzi, by umrzeć „dobrą śmiercią” oraz podkreślić słuszność wyroku. Jednak wśród kilkuset opublikowanych w tym czasie relacji znajdujemy stosunkowo liczne przykłady przełamania tej konwencji. W efekcie można zauważyć proces wyłaniania się jednostki: oto zamiast wygłosić skostniałą formułę spowiedzi i przyznania się do winy, skazaniec występował w imieniu własnym, koncentrując się na indywidualnym przekazie. W zachowanych angielskich relacjach chodziło więc nie tyle o to, co władza czyniła z ciałem skazańca, ile raczej – co skazaniec czynił z ostatnimi chwilami swojego życia. Skazaniec zaś, nie mając przecież wpływu na to, co stanie się z jego ciałem, korzystał z przysługującego mu prawa głosu, by „napisać siebie”, pozostawić głos jednostki świadomej swojego zindywidualizowanego istnienia – i w efekcie przemienić się w obywatela świadomego istnienia opinii publicznej i umiejącego ten fakt wykorzystać.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej